Joost Beemer - Adviseur bij Bouwhuysch

Publiceerdatum: 23-04-2024

Joost Beemer

Adviseur bij Bouwhuysch

Vandaag zit mijn directe collega Joost voor mij op de bank. Deze keer neem ik weer een interview af met een collega die bij Bouwhuysch op kantoor als adviseur werkt. Lees verder en maak kennis met Joost Beemer!

Kun je wat meer over jezelf en jouw opleidingsachtergrond vertellen?

Ik ben Joost Beemer, 23 jaar. Ik heb het grootste deel van mijn leven in Almere gewoond en daar aan Windesheim Flevoland Human Resource Management gestudeerd. In mijn jeugd heb ik 3,5 jaar in Frankrijk gewoond voor het werk van mijn vader. Dat was voor mij een hele waardevolle ervaring. Ik heb daar namelijk geleerd dat ik gemakkelijk contact maak met mensen en hier energie van krijg. Zelfs als er een taal barrière tussen zit. Gelukkig spreek ik nu goed Frans. Daarnaast ben ik de enige Feyenoord-fan binnen mijn vriendengroep en houd ik me in mijn vrije tijd graag bezig met sporten en sociale activiteiten ondernemen met vrienden.

Wat heb je voor je huidige functie gedaan?

Tot nu toe heb ik, ondanks mijn opleiding, altijd in de Recruitment gewerkt. Ik heb ervaring in Recruitment Marketing en daarvoor heb ik als recruiter in de financiële sector gewerkt. Voordat ik bij Bouwhuysch begon, heb ik vier maanden samen met een aantal vrienden de werving gedaan voor diverse call centers in omgeving Flevoland en Amsterdam.

Hoe ben je begonnen in de civiele techniek?

Na dat uitstapje realiseerde ik me dat ik onvoldoende werd uitgedaagd in mijn werk, wat leidde tot twijfels of ik richting HR of recruitment wil gaan. Uiteindelijk koos ik resoluut voor recruitment, voornamelijk door de uitdaging en dynamische werkomgeving. Hoewel ik zelf niet zo technisch onderlegd ben, heeft de sector mij wel altijd aangesproken.

Civiele techniek heeft natuurlijk cruciale impact op onze leefomgeving en beïnvloedt ons dagelijks leven. In eerste instantie wist ik niet eens wat civiele techniek precies was. Tijdens mijn gesprek bij Bouwhuysch hebben Mark en Michel het mij haarfijn uitgelegd en vertelden zij ook wat hun rol hierin was. Toen dacht ik bij mezelf: dit is echt iets voor mij.

Hoe ben je met Bouwhuysch in contact gekomen?

Via een recruiter, ironisch genoeg. “Een recruiter die recruiters recruit”, zegt hij lachend. “Deze persoon stond in contact met verschillende bedrijven, waardoor ik snel op gesprek kon. Ik had van tevoren aangegeven te willen werken bij een kleiner bedrijf, dat wel sterk is in wat ze doen. Hier kwamen een viertal bedrijven uit, waaronder Bouwhuysch.”

Kende je Bouwhuysch al voordat je met ze ging samenwerken?

“Nee”, zegt hij kort maar krachtig. “Dat was natuurlijk voordat ik de marketing deed”, zeg ik lachend.

Wat houdt jouw functie in?

Ik ben 360 graden adviseur en richt me dus zowel op de kant van de kandidaten als die van de klanten. Aan de kant van de kandidaten ben ik betrokken bij het werven, het voeren van gesprekken en het verbinden van kandidaten met Bouwhuysch. Aan de klantzijde focus ik me op het onderhouden en verdiepen van bestaande relaties en het opbouwen van nieuwe relaties met aannemers en ingenieursbureaus. Mijn voornaamste focus ligt bij de aannemerij en de grote projecten.

Wat vind je het leukst aan jouw functie?

Wat ik het leukste vind, zijn de gesprekken. Vooral de sollicitatiegesprekken waar we bij zitten tussen klant en kandidaat. Maar ook de gesprekken met klanten en kandidaten afzonderlijk vind ik erg waardevol. Dit varieert van een informeel telefoongesprek op vrijdag over hoe het gaat, tot aan serieuze afspraken met projectleiders om te bespreken hoe we hen het beste kunnen ondersteunen bij het invullen van hun vacatures.

Op de vraag waarom hij de sollicitatiegesprekken zo leuk vind, antwoord hij het volgende: “Het opbouwen van relaties met kandidaten en klanten komt niet van de een op de andere dag. We kennen sommige van onze klanten al meer dan tien jaar. De gesprekken bij Bouwhuysch verlopen vaak anders dan de sollicitatiegesprekken bij de klant, en ik vind het fascinerend om te zien hoe een kandidaat zich ontwikkelt. Dus ook de groei en ontwikkeling die de kandidaat door heeft gemaakt na de gesprekken bij Bouwhuysch en de voorbereiding voordat ze bij de klant op gesprek gaan.”

“Zit er een sterke groei in? Hebben wij ons werk goed gedaan? Is er een natuurlijke klik? Of komen we toch voor verrassingen te staan? Het blijft altijd heel dynamisch. Geen enkel gesprek is hetzelfde, en dat maakt het zo leuk om deze gesprekken te voeren.”

Ook vindt hij het bijzonder om te zien hoe sommige kandidaten, die nog niet zo heel veel zelfvertrouwen hebben omdat ze weinig sollicitatie-ervaring hebben, na de voorbereiding vol vertrouwen naar een gesprek met een klant gaan en daar uitstekend presteren. “Dat vind ik altijd mooi om te zien.”

Wat vind jij dat Bouwhuysch onderscheidt van andere adviesbureaus?

Wat ik zelf erg op prijs stelde toen ik solliciteerde is de transparantie tijdens alle processen. Eerder heb ik bij grote recruitmentbureaus gewerkt waar ik me meer een nummertje voelde en waar het minder open was. Je kon weinig delen over je aanpak en werkwijze. Hier is dat compleet anders. Het is echt what you see is what you get bij Bouwhuysch. We zijn trots op de manier waarop we het doen en op de resultaten die we halen en dat kun je ook zien aan onze open communicatie.

Wat ik verder onderscheidend vind, is de diepgaande inhoudelijke kennis die hier aanwezig is. In de eerste maanden leerde ik voornamelijk over civiele techniek, nog voordat ik specifiek inzicht kreeg in de recruitment binnen deze sector. Het belang van sterke inhoudelijke kennis wordt benadrukt, zodat je ook met techneuten kan levelen. Deze combinatie van inhoudelijke kennis en communicatieve vaardigheden vind ik heel erg waardevol.

“Ik hoef niet zelf een weg of viaduct te bouwen, maar ik moet wel weten wat
voor dagelijkse uitdagingen onze ingenieurs tegenkomen bij zulke projecten.”


Hoewel we intern een klein team hebben, zijn er ongeveer 130 werknemers en zzp'ers met wie we samenwerken. De borrels die we organiseren zijn dan ook altijd een hoogtepunt; er is altijd een vaste groep die elke keer weer samenkomt. Dit helpt enorm bij het opbouwen van sterke relaties, en het is indrukwekkend hoe zelfs collega's die we misschien 6 of 7 keer per jaar zien, toch een sterke verbinding met Bouwhuysch hebben. Daarnaast zijn er elke borrel weer een aantal nieuwe gezichten die voor het eerst aanwezig zijn. Dit zorgt voor een hele leuke dynamiek.

Een ander onderscheidend aspect van Bouwhuysch is het gebruik van Insights, gebaseerd op Carl Jung's theorie van 8 persoonlijkheidstypen en 4 persoonlijkheidskleuren. We hebben zelfs twee geaccrediteerde Insights coaches hier. Tijdens mijn HR-studie heb ik veel aan zelfreflectie gedaan, maar de manier waarop Insights werkt, met 25 complexe vragen die leiden tot een nauwkeurige persoonlijke handleiding, was voor mij nieuw. Het was best confronterend hoe goed dit verhaal klopt, maar het is enorm waardevol dat er een coach is die helpt bij het interpreteren van deze inzichten. Insights erkent geen goed of slecht, maar het gaat om zelfkennis en zelfbewustwording. Deze extra laag van introspectie was voor mij nieuw en heeft zowel persoonlijk als professioneel een grote positieve impact op mij gehad.

En gebruiken jullie dit alleen voor jezelf of ook voor kandidaten?

Ja, we gebruiken dit ook voor kandidaten. Wanneer je bij ons in dienst treedt en aan de slag gaat bij een klant, bieden we je altijd de mogelijkheid om deel te nemen aan een Insights traject. Dit is een service die wij aanbieden om samen te werken aan persoonlijke ontwikkeling. We merken dat zowel onder de starters en ervaren professionals dat het met de hard skills en technische vaardigheden over het algemeen goed zit. Het zijn de soft skills waar nog ruimte voor ontwikkeling ligt. Dat is waar, volgens ons, een adviesbureau voor staat: niet alleen mensen helpen met het vinden van de juiste plek, maar ook zorgen voor voortdurende groei en ontwikkeling.

Waar zou jij je nog verder in willen ontwikkelen?

Ik wil graag mijn vaardigheden in accountmanagement verder verbeteren. Aan de kant van de kandidaten gaat het een-op-een contact erg goed. Alleen een van de dingen waar ik al langere tijd moeite mee heb, is het opbouwen van de relaties met verschillende klanten. Regelmatige wisselingen in personeel maken het uitdagend om het overzicht en de relatie te behouden, vooral omdat een aannemer vaak groot en complex is met verschillende afdelingen. Ik zou graag die connectie willen versterken en dat mijn klanten mij zien als een verlengstuk van hun recruitmentafdeling die hun missie, visie en behoeften begrijpt en hier ook op handelt en niet als zomaar een extern bureau dat zij inhuren.

Als je van je hobby je beroep kon maken, wat zou je dan zijn?

Als ik van mijn hobby mijn werk zou kunnen maken, dan zou ik samen met mijn vrienden een buurtkroeg beginnen. Ik heb geen ambities om een restaurant te starten, vooral omdat ik geen ster ben in de keuken. Maar het sociale aspect van het runnen van een kroeg samen met vrienden, dat je samen een omgeving creëert waar mensen zich fijn en gelukkig voelen en je kan er goed kan eten en drinken. Dat zie ik wel zitten.

Ga aan de slag bij

Logo Rijkswaterstaat
DEME Logo
Logo Duravermeer
ZuidAsDok Logo
Aanpakringzuid Logo